بررسی گوشی آنر 8X هواوی: ترکیبی عالی از طراحی و ساختار

بررسی گوشی آنر 8X هواوی: ترکیبی عالی از طراحی و ساختار

هواوی چندین مدل گوشی سری آنر را در سال 2018 عرضه کرده است. شاید برخی بگویند که این تعداد بسیار زیاد است اما تمامی آنها با هدف ارزش استثنایی و کیفیت ساخت خوب عرضه شده‌اند که این امر با توجه به قیمت آنها کاملا مشخص است. گوشی آنر 8X با قیمت 249 دلار در دسته‌بندی فبلت‌های بسیار بزرگ قرار می‌گیرد.

چیزی که به نظر گیج‌کننده می‌رسد، آن است که آنر 8X شباهت بسیار زیادی به مدل آنر 8 سال 2016 ندارد. نوعی طراحی کاملا بدون حاشیه و اجزای داخلی کاملا متفاوت در این مدل وجود دارند. در حالی که برخی از تغییرات باعث ارتقای قابل توجهی در این گوشی شده‌اند، اما در عین حال، این مدل از برخی جنبه‌ها، افت کیفیت داشته است. در این مقاله قصد داریم که این مدل را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که آیا گوشی 8X، به شکل موفقیت‌آمیزی میراث مدل‌های آنر را در بازار گوشی‌های قیمت مناسب حفظ کرده است یا خیر.

نکات مثبتنکات منفی
طراحی خیره‌کنندهعملکرد دوربین به صورت متناقض
عمر باتری 2 روزهبدون انطباق با استاندارد IP
عملکردی هوشمندانهشارژر MicroUSB
دارای جک هدفون 3.5 میلی‌متریدر صورت استفاده از قاب اندازه گوشی بسیار بزرگ می‌شود


نوع طراحی گوشی آنر 8X

آنر 8X از نظر بخش‌های اصلی شبیه به گوشی‌های آنر است و قسمت پشتی آن از جنس شیشه براق و با ویژگی‌های بازتاب‌کننده نور بوده، لبه‌های فلزی دارد، صفحه‌ نمایشش از نوع دارای بریدگی بالای صفحه است و ظاهر آن بسیار چشمگیر به نظر می‌رسد. نسبت صفحه به بدنه 91 درصدی و یک مقدار چانه در قسمت جلو بسیار زیبا است و در نتیجه، میزان صفحه نمایش در این گوشی، حتی از پی 20 پرو بزرگ‌تر است. این مدل نوعی شگفتی در فناوری است و رقبای این مدل با همین ظاهر و ویژگی‌های پرچمدار به شکل قابل توجهی با قیمت بالاتر عرضه می‌شوند.



اما، در عین حال، گوشی آنر 8X بسیار عظیم‌الجثه است. در حالی که حجم زیادی از این مدل صفحه نمایش آن است، گرفتن آن در یک دست نسبتا کار سختی است. با داشتن چنین صفحه نمایشی و همین طور قسمت پشتی شیشه‌ای و لبه‌های تیز، گاهی اوقات گرفتن آن بسیار سخت می‌شود. قطر باریک 7.8 میلی‌متر آن کمی از حجم آن می‌کاهد، اما جای تردیدی نیست که آنر 8X گوشی بسیار حجیمی است. جای قرارگیری حسگر اثر انگشت در قسمت پشتی بسیار برای مدلی با این اندازه مناسب است، اما دکمه کم و زیاد کردن صدا کمی در قسمت بالا قرار گرفته و به همین علت، گرفتن آن به سادگی میسر نیست.

نکته نهایی در مورد طراحی آن است که آنر 8X ترکیبی از فلز و شیشه است و ظاهر بسیار عالی و خوبی دارد. اما نکته قابل توجه آن است که همچون همیشه، به خاطر شیشه‌ای بودن بدنه، کمی لیز به نظر می‌رسد و همچنین به دلیل اندازه آن، گرفتنش کمی سخت است.

آنر 8X

صفحه نمایش آنر 8X

گوشی مدل آنر 8X دارای یک صفحه نمایش LTPS LCD با اندازه 6.5 اینچی و رزولوشن 1080×2340 است که تراکم 397 پیکسل در اینچ را ارائه می‌نماید. حتی با توجه به اندازه صفحه نمایش بزرگ، رزولوشن، رزولوشن Full HD پلاس بسیار خوب و کافی به نظر می‌رسد. رنگ‌های این پنل همچنین از جنس بسیار مناسبی است و در نتیجه، تصاویر به صورت شفاف و روشن به نظر می‌رسند.

به خاطر اندازه صفحه نمایش، شاید بخواهید اندازه متن را کوچک کنید و یا آن را در حالت نمایش کوچک قرار دهید تا بتوانید نهایت استفاده را ببرید. وضعیت پیش‌فرض آنر در مورد تمامی قسمت‌های گوشی نوعی مشخصه را به کار برده، از متن گرفته تا تصاویر و آیکون‌ها، همگی بسیار بزرگ هستند و برای چنین مدلی انتخاب این موارد بسیار عجیب است. شاید با گوشی‌های دیگر آنر و هواوی نیز چنین مشکلی را تجربه کرده باشید، به همین خاطر همه چیز می‌تواند به شما بستگی داشته باشد که نوع تنظیمات را چگونه قرار دهید. خوشبختانه مواردی ساده و کافی در فهرست تنظیمات وجود دارد که می‌توان گزینه‌های مختلف کوچک کردن را برای فهرست تنظیمات صفحه نمایش به کار گرفت.

اگر مشکلی فنی در صفحه نمایش ایجاد شود، به خاطر روند بازتولید رنگ آبی است که در خروجی بسیار بالاتر از سطح رنگ سبز و یا قرمز است. این امر سبب می‌گردد تا در صورت استفاده از تنظیمات Vivid یا روشن پیش‌فرض، صفحه کمی تا قسمتی اشباع‌شده به نظر برسد. اما این مسئله، تنها در صورتی قابل تشخیص است که آن را به صورت جزءبه‌جزء با یک گوشی هوشمند دیگر مقایسه کنید. میزان نقطه اوج روشنایی 470 نیت است که برای یک گوشی با قیمت مناسب، اندازه‌ای متوسط است. امکان مشاهده صفحه نمایش در محیط‌های بیرونی خوب است، اما در حالت تابش نور آفتاب با بازتاب‌های بسیار زیادی همراه است.

آنر 8X

سخت‌افزار آنر 8X

در حالی که خصوصیات صفحه نمایش و طراحی این گوشی از نوع بسیار سطح بالا است، ویژگی‌های سخت‌افزاری آن چیزی مابین مدل‌های میان‌رده و پایین‌رده است. در قسمت پردازنده، یک مدل کاملا مشخص میان‌رده کایرین 710 نصب شده که دارای هسته‌های قدرتمند نوع Cortex-A73 است، اما در عین حال، گرافیک آن از نوع سطح پایین Mali-G51 است. مسلما، این مدل همچون پردازنده اسنپدراگون 845 گوشی پوکوفون F1 نیست. مدل مربوطه، همچنین با توجه به منطقه‌ای که آن را خریداری کرده‌اید، دارای رم قابل قبول 4 یا 6 گیگابایت و همین طور حافظه داخلی 64 یا 128 گیگابایت است.

رابط microUSB این گوشی با سرعت انتقال داده USB 2.0 شاید کمی از رده‌خارج شده به نظر آید. این مسئله شاید کمی باعث تعجب باشد، چرا که بسیاری از مدل‌های قدیمی‌تر آنر 8، دو سال قبل، از کابل USB-C پشتیبانی می‌کردند. قابلیت شارژ سریع در این گوشی به کار رفته، اما به جای استفاده از گزینه سوپرشارژ 5V/4A، در آن از 5V/2A استفاده شده و مدل اولی که ذکر کردیم در نمونه گوشی‌های گران‌قیمت می‌گنجد.

تنها یک اسپیکر رو به جلو و پایین در گوشی آنر 8X وجود دارد. اسپیکر قرار گرفته در بالا، تنها برای تماس‌ها به کار می‌رود. صدای این اسپیکر نسبتا خوب است و حجم خوبی از صداها را ارائه می‌دهد، اما نقطه ضعف آن در پخش صداهای مونو است.

از نظر جنبه مثبت نیز، این گوشی دارای جک صوتی 3.5 میلی‌متری است که امتحان و آزمایش شده و با هدفون‌های هیجان‌انگیز کاربران به خوبی کار می‌کند. در این مدل همچنین محفظه مخصوص دو سیم‌کارت، پورت مخصوص کارت microSD در کنار فناوری‌های NFC و بلوتوث قرار دارند. اسکنر اثر انگشت قسمت پشتی گوشی تا حد زیادی به خوبی پاسخ می‌دهد و تشخیص چهره این گوشی نیز سرعت خوبی دارد، اگرچه، سرعت آن به اندازه مدل بالاتر پی 20 پرو نیست.

عملکرد آنر 8X

از نظر بستن و باز کردن اپلیکیشن‌ها، آنر 8X مدلی است که بسیار سریع عمل می‌کند. وجود قدرت بالای هسته‌های کورتکس A73 درون کایرین 710 کمک می‌کند تا احساس کاربران از این گوشی در مقایسه با مدل‌های ارزان‌قیمت دیگر بهتر باشد و عملکرد تقریبا سریعی را در تمامی اپلیکیشن‌ها در اختیار دارد. انجام چند عمل همزمان مشکلی ایجاد نمی‌کند و تاکنون مشاهده نشده که در این زمینه گوشی با مشکلی مواجه شود.

آنر 8X

اما این مدل آن قدرها قدرتمند نیست که بتواند عملکرد خوبی در بازی‌های 3D داشته باشد. گرافیک مدل Mali-G51 MP4 عملکرد بسیار بالایی در سطح بازی‌های سنگین ندارد و این مسئله قطعا بزرگ‌ترین نقطه ضعف این گوشی در دسته‌بندی عملکردی به شمار می‌رود. آنر سعی کرده تا این مشکل را با فناوری GPU Turbo رفع نماید، اما به سادگی نمی‌توان گفت که این فناوری تا چه حد تاثیرگذار بوده است. به طور کلی، می‌توان از بازی‌هایی همچون PUBG یا Fortnite در این مدل لذت برد، تنها لازم است که در تنظیمات گرافیک، کمی رزولوشن را کاهش داد و به جای عملکرد 60 فریم بر ثانیه، آماده 30 فریم بر ثانیه بود.

آنر 8X

نرم‌افزارهای آنر 8X

آنر 8X دارای اندروید نسخه 8.1 اوریو است که از رابط کاربری EMUI 8.2 استفاده می‌کند. به غیر از یک سری ابزارهای مخصوص آنر از قبیل Game Suite، آینه، قطب‌نما و اپلکیشن‌های مخصوص دانلود تم، نرم‌افزار اضافه خاصی روی آن از همان ابتدا نصب نیست. اپلیکیشن‌های گوگل، حجم کم نرم‌افزارهای از پیش‌نصب شده را جبران می‌کنند.

آیکون‌های رنگی و مولفه‌های رابط کاربری سفید رنگ چندان شباهتی به نسخه iOS شرکت اپل ندارند و عدم وجود یک فناوری ویژه برای فراخواندن اپلیکیشن‌ها به صورت پیش‌فرض نیز به همین ترتیب با اپل تفاوت دارد. خوشبختانه در EMUI این گوشی، گزینه‌هایی جایگزین برای فراخواندن اپلیکیشن‌ها، نمایش اندازه حالت‌ها و همین طور سایز متن در تنظیمات صفحه نمایش وجود دارد که می‌تواند صفحه نمایش را بیشتر باب میل کاربران نماید.

رابط کاربری EMUI در این مدل به نحوی عمل کرده تا پوسته سیستم داخلی گوشی زیاد شلوغ به نظر نرسد، اما نرم‌افزارها به شکلی عالی و عملیاتی کار می‌کنند و از هر نوع مشکلی در آنها جلوگیری شده است. یک کشیدن آرام با انگشت روی صفحه نمایش گوشی، کاربر را به اپلیکیشن‌های توصیه شده می‌برد و همچنین به وی این امکان را می‌دهد که در میان تماس‌ها و پیام‌های خود جستجو نماید. قابلیت دستیار هوشمند گوگل نیز در سمت چپ صفحه اصلی قرار گرفته که با فشار دادن طولانی دکمه هوم نیز فراخوانده می‌شود. به غیر از تنظیمات بسیار زیاد در صفحه اصلی چیز زیادی را شاهد نیستیم.

EMUI 8.2 دارای ترفندهای اضافه‌تری است. اگر دکمه‌های ناوبری سنتی و مرسوم مورد علاقه شما نیستند، آنر گزینه‌ای برایتان فراهم کرده که به حالت ناوبری با تنها یک دکمه سوئیچ کنید. این نوع قابلیت مانند pill گوگل در اندروید 9.0 پای است که در آن شما می‌توانید با یک حرکت انگشت کارهایی از قبیل «به عقب‌رفتن»، «رفتن به صفحه اصلی» و همین طور «نمایش اعمال اخیر» را انجام دهید.

فناوری HiTouch را می‌توان برای شناسایی محصولات در یک صفحه با استفاده از سیستم پشتیبان آمازون انجام داد. تنها کافی است که چیزی را روی صفحه نمایش با دو انگشت به صورت همزمان لمس کنید و بدین ترتیب، این ویژگی فعال می‌شود. کنترل‌های حرکتی نرم‌افزارها نیز نسبتا به‌دردبخور هستند و قابلیت‌هایی همچون پاسخ دادن خودکار به تماس‌ها هنگامی که گوشی را به سمت گوش می‌برید یا قطع صدا هنگامی که گوشی را سروته می‌کنید را در خود دارد. اپلیکیشن‌هایی همچون App Lock و Filesafe نیز کمک می‌کنند تا اطلاعات گوشی شما در وضعیتی امن و ایمن باقی بمانند.

بررسی باتری آنر 8X

گوشی آنر 8X با داشتن باتری 3750 میلی‌آمپر ساعتی، حتی همراه با کاربری بسیار زیاد نیز هیچ مشکلی با کارکرد به مدت یک روز کامل ندارد. باتری این مدل برای روز دوم نیز جا دارد، اما گرفتن عکس زیاد و همین طور بازی کردن می‌تواند چند ساعت از میزان شارژ کلی را کم کند. کاربرانی که کاربری سبک‌تری دارند می‌توانند روشن بودن گوشی را به روز سوم نیز بکشانند. برخی از کاربران تنها از گوشی برای جستجو در اینترنت و پخش موسیقی استفاده می‌کنند که با وجود این مسائل نیز، گوشی می‌تواند دو روز کامل دوام بیاورد.

آنر 8X

اگر به دلایلی مشاهده کردید که شارژ گوشی‌تان رو به اتمام است، آنر 8X دارای دو حالت صرفه‌جویی در مصرف باتری است. حالت مرسوم صرفه‌جویی در مصرف باتری، فعالیت پس‌زمینه را محدود کرده، افکت‌های تصویری را کاهش می‌دهد و انطباق یافتن ایمیل‌ها را خاموش می‌کند تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود. حالت دوم و شدیدتر صرفه‌جویی در مصرف باتری، کاربری گوشی را به تعداد محدودی از اپلیکیشن‌ها خلاصه می‌کند که این امر می‌تواند عمر باتری را به چند روز نیز برساند.

دوربین آنر 8X

آنر 8X

تنظیمات آشنای دوربین دوگانه در گوشی آنر 8X نیز به کار رفته است. سنسور اولیه دارای رزولوشن 20 مگاپیکسلی و دیافراگم f/1.8 و قابلیت اتوفوکوس با امکان شناسایی فاز است. ضبط ویدیو در این مدل به صورت 1080p و با سرعت 60 فریم بر ثانیه صورت می‌گیرد و در نتیجه، امکان ثبت ویدیو با کیفیت 4K در این گوشی وجود ندارد.

دوربین 20 مگاپیکسلی این گوشی جزئیات زیادی را در تصویر به نمایش در می‌آورد و دیگر نیازی نیست که نور مناسب را برای آن تنظیم کنیم. اما، پردازش آنر 8X گاهی اوقات باعث می‌شود تا رنگ‌ها بیش از حد اشباع شوند. حداقل این مورد در برخی از گوشی‌ها قابل مشاهده بوده است. تصاویر گرفته شده با این دوربین، کیفیت بسیار خوبی دارند و برای قرار دادن در شبکه‌های مجازی بسیار مناسب هستند، اما نوعی قابلیت ضدنویز بسیاری از تصاویر را می‌پوشاند که در صورت زوم کردن به داخل تصویر کمی توی ذوق می‌زند.

آنر 8X

در گوشی‌های سری آنر که اخیرا عرضه شده، مهم‌ترین ویژگی که همواره روی آن مانور داده می‌شود، قابلیت‌های هوش مصنوعی دوربین است. گوشی آنر 8X قابلیت شناسایی و تشخیص 22 موقعیت مختلف را هنگام عکاسی دارد و در نتیجه، می‌تواند نور و رنگ مورد نظر را با توجه به آن موقعیت تنظیم نماید. البته شاید این مسئله برای برخی از حرفه‌ای‌ها ناخوشایند باشد و قید این قابلیت گوشی را بزنند.

هوش مصنوعی برای تشخیص غروب: خاموش

هوش مصنوعی برای تشخیص غروب: روشن

هوش مصنوعی برای تشخیص غذا: خاموش

هوش مصنوعی برای تشخیص غذا: روشن

همان طور که در اغلب گوشی‌های این سری مشاهده شده، عملکرد در میزان نور ضعیف از جمله نقاط ضعف آنر 8X نیز به شمار می‌رود. حتی در موقعیت‌هایی با میزان نور مناسب نیز گاهی ممکن است نویز مشاهده شود و در نتیجه، به جای اینکه با رنگ مشکی درخشانی روبرو باشیم، رنگ مشکی سایه‌دار و مات را در تصاویر می‌بینیم. این موقعیت، بدون استفاده از قابلیت تثبیت‌کننده تصویری بدتر نیز می‌شود و تصاویری که سریع گرفته شده‌اند را گاهی تار نشان می‌دهد و تصاویر مخصوص شب حتی بدتر نیز هستند. حالت شب دوربین (Night Mode) این گوشی تا حدودی می‌تواند این ضعف را برطرف کند، البته به شرطی که بین 4 تا 20 ثانیه بتوانید ثابت و بدون حرکت بمانید تا دوربین این مدل، تنظیمات مناسب را اعمال کند.

نور پایین

نور پایین با حالت شب روشن

دوربین ثانویه این گوشی کاملا برای محاسبات عمق میدان به کار می‌رود و امکان تنظیم مجدد دیافراگم و تصاویر گرفته شده را بعد از گرفته شدن فراهم می‌کند. سنسور دوم تنها رزولوشن 2 مگاپیکسل را در اختیار دارد. پردازش ثانویه تصاویر امکان نسبتا خوبی است، اما در بررسی‌های دقیقی که کارشناسان انجام داده‌اند، نقاطی از تصویر باقی مانده که الگوریتم‌های تشخیص لبه‌ها نتوانسته میان سوژه عکس و همین طور تصویر پس‌زمینه آن، تفاوت ایجاد کند. این امر ممکن است به خاطر رزولوشن محدود سنسور عمق میدان ثانویه باشد و یا اینکه این فناوری هنوز جای کار دارد.

دیافراگم بسته

دیافراگم دور

دوربین جلوی این گوشی از نوع 16 مگاپیکسل و با دیافراگم f/2.0 است. میزان نور موجود می‌تواند مشکل بزرگ‌تری در اینجا باشد، چرا که در اغلب موارد پس‌زمینه حتی بدون وجود یک منبع نوری مستقیم تا حد زیادی نامتعادل به نظر برسد. در میزان نور مناسب، جزئیات خوبی در تصاویر دیده می‌شوند، اما اگر خورشید غروب کند، کیفیت تصاویر به شدت کاهش می‌یابد و نویزهای زیادی در آن دیده می‌شوند. شاید اگر مشخصات دوربین این گوشی را نخوانده باشید، شاید باور نکنید که این تصاویر با یک دوربین 16 مگاپیکسلی ثبت شده‌اند.

در حالی که مابقی عملکردهای این گوشی بسیار مناسب است و نسبت به قیمتی که دارد بسیار می‌ارزد، اما متاسفانه، تجربه کاربری و عملکرد نامناسب دوربین به شدت باعث افت میزان رضایت کاربران می‌شود.

مشخصات فنی گوشی هواوی آنر 8X
صفحه نمایش:6.5 اینچی

2340×1080

صفحه نمایش دارای بریدگی بالای صفحه و نسبت تصویر 19.9:9

91 درصد نسبت صفحه نمایش به بدنه

پردازنده:HiSilicon کایرین 710

هشت هسته‌ای (4 مورد از نوع کورتکس A73 و 2.2 گیگاهرتزی به علاوه 4 مدل از نوع کورتکس A53 و 1.7 گیگاهرتزی

GPU:Mali-G51 MP4
رم:4 یا 6 گیگابایت
حافظه داخلی:64 یا 128 گیگابایت
ظرفیت باتری:3750 میلی‌آمپر ساعت
دوربین‌ها:دوربین‌های اصلی:

20 مگاپیکسل (f/1.8) به علاوه 2 مگاپیکسل

دوربین جلو به صورت تکی: 16 مگاپیکسل (f/2.0)

نرم‌افزار:اندروید 8.1 اوریو

دارای پوسته EMUI 8.2

قابلیت اتصال:WiFi 802.11 ac  (از نوع 2.4 و 5 گیگاهرتزی)

بلوتوث 5

GPS

Golnass

شبکه:900 مگاهرتزی، 1800 مگاهرتزی، 800 مگاهرتزی، 2 گیگاهرتزی

باندهای 38، 39، 40، 41 (2555-2575 مگاهرتزی، 2575-2635 مگاهرتزی، 2635-2655 مگاهرتزی)

باند 1، باند 3، 1.9 گیگاهرتزی، I، VIII

پورت‌ها:microUSB

جک هدفون 3.5 میلی‌متری

نوع سیم‌کارت:دو سیم‌کارته نانو
ابعاد:160.4 در 76.6 در 7.8 میلی‌متر
وزن:175 گرم
رنگ‌ها:مشکی، آبی، قرمز، صورتی



نکات پایانی: آیا باید گوشی آنر 8X را بخریم؟

گوشی آنر 8X مجموعه‌ای از دستاوردهای بسیار شگفت‌انگیز همراه با تعدادی مشکلات ناخوشایند است. در ابتدا، برخی از کارشناسان تصور کردند که اندازه بزرگ این گوشی نقطه ضعف بزرگی برای آن باشد، اما قطر باریک آن کمک می‌کند تا این مشکل کمتر به چشم بیاید و کاربران بعد از مدتی به آن عادت می‌کنند.

طراحی این گوشی بدون شک بسیار عالی و منحصربه‌فرد است و باعث می‌شود تا در میان رقبای خود یک سرو گردن بالاتر باشد. عملکرد، عمر باتری و گزینه‌های مختلف برای فضای ذخیره‌سازی نیز باعث می‌شوند تا این گوشی فراتر از یک گوشی میان‌رده به نظر برسد. آنر با مدل 8X بسیاری از قابلیت‌های لازم را ارائه کرده است.

اما، عملکرد دوربین این گوشی و همین طور سخت‌افزارهای به کار رفته در آن که قدیمی هستند، مانند پورت microUSB و اسپیکر پایینی تکی، شدیدا از تجربه کاربری می‌کاهند. البته، با این قیمت نمی‌توان تمامی نکات مثبت را با هم داشت و در نتیجه، تصمیم نهایی با خودتان است که این گوشی را داشته باشید یا خیر و بستگی به نوع کاربری شما از یک گوشی هوشمند دارد. علاقه‌مندان عکاسی شاید از ویژگی‌های هوش مصنوعی این مدل خوششان بیاید.

نویسنده مطلب: مهدی فتح اله زاده

مهدی فتح اله زاده

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...